torsdag 16 augusti 2012

Astrid Lindgren projekt

Bloggen får ligga kvar lite i bakhuvudet för det blir att jag sjösätter Astrid Lindgren projektet nu i första läget. Det är en tanke som har legat och grott sedan strax innan sommarlovet. Det kommer att bli ett ganska stort projekt som ska avslutas med att vi övar in och spelar upp en pjäs! Jag har sådan tur så att vi har en lärare som är fantastiskt duktig på att skriva och göra pjäser med eleverna. Hon går i pension nu men med rektorns välsignelse så kommer hon in någon vecka i höst och hjälper oss med pjäsen! Inte nog med det. Det visade sig dessutom att hon (självklart) hade en färdig pjäs (som hon själv har satt ihop) som hon har genomfört med en av sina tidigare klasser. Hon hade med sig den idag och la ner ett stort arbete på att skriva om och anpassa så att alla våra 36 elever får roller och uppgifter! OCH hon har skrivit en handledning till mig med tips och goda råd, vad jag behöver tänka på, hur scenen ska se ut, och mycket mycket mer som är guld värt för mig i detta! Plus att hon dessutom hade ett sånghäfte med texter till sångerna som vi ska sjunga. Tänk vilka alldeles underbara människor det finns!

Under projektets gång kommer boken Mio min Mio att löpa som en röd tråd genom att jag högläser ur den och vi jobbar med innehållet. I slutet av projektet måste ju givetvis filmen ses!

Annars kommer barnen varje vecka att få ett utdrag ur någon av Astrids böcker i läsläxa hem och även en liten lapp med frågor att fundera extra på ur innehållet. Veckan efter arbetar vi med just den karaktären/boken som eleverna har läst om- flipped classroom! Har eleverna haft ett utdrag ur Emil i läxa så är det alltså Emil i Lönneberga som gäller veckan efter då vi pratar, läser, skriver om honom, tittar på en snutt ur någon av filmerna och övar på en eller flera av sångerna. Utöver det MÅSTE man ju bara höra Astrid själv högläsa ur någon av sina böcker! Tja, det var väl i stora drag det hela tror jag;)..skulle jag skriva i detalj hur jag tänker så blir det en halv roman så det får nog vara*L*.

1 kommentar: